maandag 13 februari 2012

Véronique De Kock heeft geen BV manager nodig


Véronique De Kock heeft geen BV manager nodig

Geen café zonder bier en geen BV zonder manager. Van de rondborstige keukenbabe Lesley-Ann Poppe, tot de onbekende biertentzanger Tony Cabana. Allemaal hebben ze tegenwoordig een manager. Piet Huysentruyt heeft er zelfs twee. Maar wat doen ze eigenlijk en zijn ze wel nodig? Tanja Dexters zette haar manager aan de deur en Véronique De Kock doet het al zestien jaar in haar eentje.

Haaien zijn het. Kerels met een leren vestje, bierbuik en een gouden ketting rond de nek. Geldwolven die op de rug van de Bekende Vlamingen zoals Véronique De Kock zakken geld proberen te verdienen. Ze regelen de papierwinkel van de BV, zorgen dat de ster voldoende geboekt wordt voor een saucissenkermis en gaan vervolgens met een groot deel van de buit lopen.

Tenminste, dat is het beeld wat vaak opduikt als iemand zich voorstelt als ‘manager van een Bekende Vlaming'. Maar is dat wel zo? Wie zijn die heren die de BV ‘beschermen' en wat doen ze? En waarom moet een ‘Bekende Vlaming' als Astrid Pussywagon Bryan of Lesley-Ann Poppe in vredesnaam een manager hebben? Bryan was een hype in de VTM-reeks Hollywoodvrouwen, maar dat was het dan. En Poppe werd gewoon ‘lekker' genoemd door topchef Sergio Herman, was even hot in de boekjes, maar zal over twee jaar toch weer onbekend zijn.



Bob Savenberg is manager van Natalia, Staf Coppens en Katja Retsin. ‘Ik benader de sterren nooit', zegt hij. ‘Zij komen naar mij toe. Ik vraag 20 procent van hun inkomsten. Ik vind dat niet veel. Ik stippel samen met hen een carrièreplanning uit en onderhandel met platenfirma's, tv-zenders en bedrijven. Ik scherm hen ook af want ze krijgen ontzettend veel aanvragen. Van mensen die ziek zijn en hopen dat Natalia voor hen komt zingen of van mensen die haar op het communiefeest van hun dochter willen. Ook goeie doelen melden zich. Het probleem is: als je voor het ene goede doel iets doet, moet je voor het andere ook iets doen. Dus kiezen we samen één goed doel uit. Ik zeg vaak: Laat mij maar neen zeggen. En in tachtig procent van de gevallen doe ik dat.'



Roland Keyaert knikt. Hij is een ervaren rot in het vak en heeft onder meer Piet Huysentruyt, Herman Van Molle, Hans Otten en Francesca Vanthielen onder zijn hoede. ‘Tegen mijn BV's zeg ik: Jullie mogen altijd vriendelijk en lief zijn. Heeft iemand een vervelende vraag, verwijs naar mij. Ik kreeg onlangs bijvoorbeeld de vraag of er een parfum Piet Huysentruyt moest worden uitgebracht. Neen dus. Piets kookkunsten hebben niets te maken met parfum.'

De manager is er volgens hem gekomen dankzij VTM. ‘VTM zocht heel veel presentatoren. Die kenden hun marktwaarde niet en ik haalde voor hen contracten binnen. In Vlaanderen is het woord manager taboe, terwijl er in Nederland geen enkele bekende medemens is die je zomaar kan bellen.' Volgens Keyaert is een manager ook een beschermengel. ‘Toen Hans Otten in aanraking kwam met de politie en er verhalen verschenen over drankmisbruik, stond ik hem bij. Ik wil niet dat er dingen geschreven worden die niet waar zijn. Maar ik ga niet liegen. Wordt zijn rijbewijs ingetrokken wegens drankmisbruik, dan is dat zo. Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.'


Ook Gino Laureyssens, manager van onder meer wielrenner Philippe Gilbert en schrijver Pieter Aspe, is 24 uur op 24 bereikbaar voor zijn BV's. ‘Als ze 's nachts moeten blazen bij een politiecontrole, moet je er als de kippen bij zijn of het staat de volgende dag in de krant. Toen Peter Van Asbroeck te maken had met een dodelijk ongeval, heb ik hem onmiddellijk afgesloten van de buitenwereld. Het is voor hem een verschrikkelijk verhaal en we gaan samen hand in hand door de moeilijke periode.'

Managers houden ook de uitspraken van BV's in de gaten. Laureyssens: ‘Ik wil niet dat Gilbert bijvoorbeeld zegt dat Cavendish een klootzak is. Voor alle duidelijkheid: hij vindt dat niet, maar stel dat hij dat zegt, dan gaat dat de hele wereld rond. Er zijn veel gekken. Voor je het weet heb je een Facebookgroep die je doodwenst.'

Kunnen die mensen niet voor zichzelf instaan? ‘Als je een huis verbouwt, doe je toch ook niet alles zelf? Je zoekt specialisten. Ik wil ook geen BV's die naar Dag allemaal bellen om te zeggen dat ze in hun broek hebben gedaan. Ik wil top-BV's.'

Véronique De Kock is zo'n top-BV. Ze draait al zestien jaar mee in het wereldje en verdient goed haar brood. In haar eentje. Managers zweert ze af.

‘Ik werd op mijn achttiende Miss België', vertelt Véronique De Kock. ‘Toen VTM me een contract aanbood, heb ik gewoon een media-advocaat onder de arm genomen. Ik heb twee keer geprobeerd om samen te werken met managers om te zien wat ze me konden bijbrengen. Ze beloofden de hemel en zouden me meer en betere contracten bezorgen. Uiteindelijk verkochten ze lucht en veel loze beloftes. Door hen verloor ik zelfs twee lopende contracten. Vanaf toen heb ik gezegd: No way. Ik ben een perfectioniste. Ik doe het liever zelf. Een manager die verschillende BV's onder zijn hoede heeft, zal de makkelijkste weg kiezen en met zijn meest gevraagde BV geld verdienen. Dan zitten de anderen er voor spek en bonen bij.' Volgens Véronique De Kock is een manager wel nuttig voor wie totaal niet marketinggericht denkt. ‘Veel collega's zijn goed in hun vak, maar niet goed in het verkopen van zichzelf.'


Manager Dany Peleman verloor onlangs na elf jaar één van zijn poulains Tanja Dexters. Ze doet het nu zonder manager. Dexters: ‘Ik had het gevoel dat ik een puppet on a string was. Dat hij alles voor mij besliste en dat ik nog weinig inbreng had. Hij wilde me in realityprogramma's pushen, terwijl ik presentatiewerk wou doen. Hij weigerde ook sexy fotoshoots aan sommige bladen, maar ik wilde dat net graag doen.' Toch is Tanja Dexters hem dankbaar. ‘Ik wist als jong meisje niets van de hele business. Nu weet ik wat ik moet doen om te overleven.'

Peleman is heel eerlijk als we hem vragen of managers haaien zijn. ‘Ik vraag het mij soms ook af. Vanuit mijn standpunt niet. Wie denkt dat managers in een Rolls Royce rijden en elke dag op restaurant gaan, heeft het fout. Het is een harde stiel. Het is heel moeilijk om je BV constant onder de aandacht te brengen, zeker als die niet vasthangt aan een tv-zender. Toen Tanja zwanger werd, was zij niet meer interessant voor de markt. Na haar zwangerschap wel, want dan is er veel aandacht voor de baby. Ik moest iets zoeken om haar terug in de markt te plaatsen zodat ze dat jaar financieel kon overbruggen. Daarom bedacht ik dat ze samen met Ann Van Elsen mee kon doen in de realityreeks Mama's mooiste. Het leven zoals het is bij twee zwangere dames die elkaars tegenpolen zijn. Ann was trouwens einde contract bij VT4, ook voor haar was het een mooie opportuniteit.'


‘Je moet je BV telkens opnieuw uitvinden. Tanja de paaldanseres, Tanja de Eurosongzangeres, Tanja de stoere meid die van gebouwen springt. Nu is haar imago veranderd. Ze heeft een mama-imago en ik weet niet meer hoe ik haar nog in de markt kan zetten. Dan moet je in alle eerlijkheid uit elkaar gaan. Eigenlijk vragen de BV's: kan je er voor zorgen dat mijn agenda vol staat en dat ik veel geld verdien? Maar als de manager het niet meer weet, houdt het op.'

Peleman is ook manager van Hollywoodvrouw Astrid Bryan. ‘Zij is een hype, maar er kan toch meer inzitten. Ze heeft het gemaakt in Hollywood en tieners dromen daarvan. En veel tieners hebben problemen met hun uiterlijk. Astrid Bryan is model geweest en kan bijvoorbeeld een tv-programma presenteren waarin meisjes haar om raad kunnen vragen.'

Ook Lesley-Ann Poppe heeft hij onder zijn hoede. ‘Lesley-Ann is nu erg gewild. Alleen haar naam is genoeg om volk naar de discotheek te lokken. Ik weet hoe je dat moet promoten en administratief afhandelen. Ik help haar. Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is. Lesley-Ann wil dolgraag een damestrio oprichten en naakt op de cover van mannenblad Playboy . Wel, dat zijn we nu voor haar aan het voorbereiden als langetermijnproject.'

Zijn concurrent-collega Laureyssens gelooft ook in Lesley-Ann Poppe. ‘Laat Lesley-Ann op verjaardagsfeestjes uit een taart springen of bedenk een nieuwe lingerielijn met haar naam. Wie weet kan ze zelfs gesponsord worden door het ziekenhuis van Jeff Hoeyberghs. Er zit potentieel in die dame. Eigenlijk kan je van iedereen een BV maken, als die maar een beetje talent heeft.'

Hoeveel managers verdienen? Meestal krijg je als antwoord: twintig procent van de inkomsten. Maar niet van alle inkomsten. En hoe groter het contract dat managers voor een BV binnenhalen, hoe kleiner het percentage.

Elk doet het op zijn eigen manier. Peleman: ‘Het is niet simpel. Omdat je geen tandpasta verkoopt die iedereen sowieso nodig heeft. Je hebt een BV in de aanbieding en die is sowieso overbodig in het leven van de gewone mens.'

Gelukkig is Véronique De Kock verstandig, en regelt haar eigen zaakjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen